Van Pedrafita do Cebreiro naar Fonfría

10 mei 2023 - Fonfría, Spanje

Gisteren hebben Christa en Ans mij naar het station gebracht en ben ik naar Schiphol gereisd voor een directe vlucht met Vueling naar Santiago de Compostela. Precies op tijd vertrokken en om half 12 geland waar de taxi chauffeur mij stond op te wachten. Rond middernacht ingecheckt bij Hostal Mexico en meteen het bed in.

Vanmorgen ging om kwart voor zeven de wekker want de interliner vertrekt om 8 uur en het is een kwartiertje lopen naar het busstation. Onderweg nog een cafe con leche en een bocadillo con queso gescoord en toen een rit van bijna 3,5 uur naar Pedrafita, via A Coruńa en Lugo (waar ik in 2018 ben geweest).

Eindelijk weer aan de wandel en in 3,5 uur uphill naar O Cebreiro op 1.300 meter. Hier een lekkere salade mixta gegeten, de eerst stempel gezet en weer op de Camino Frances. Onderweg een heel stuk met Sibrend (Sybrand) Koopmans uit Michigan overgelopen maar hij is al langer onderweg en 4 jaar jonger en dat kun je bergop merken. Zijn grootouders zijn begin 1900 vanuit Amersfoort geëmigreerd. Het was vandaag even wennen met berg op/af en dan zijn 16 km. genoeg.

Ik zit nu in de grote en mooie albergue A Reboleira in Fonfria (meer koeien-stront- dan mensen) maar veel pelgrims. Om 19.00 uur gezamelijk diner en de rest volgt morgen.