Finisterra

18 mei 2023 - Fisterra, Spanje

Gisteravond met Luc en Annick uit Vlaanderen gaan dineren maar eerst een gezamenlijke foto gemaakt voor de kathedraal. Zij wisten een smaakvol restaurant en de steak was inderdaad goed evenals de sangria. Een pelgrim moet goed naar zijn lichaam luisteren, ook wat eten en drinken betreft. Na nog een afsluitend flesje rode wijn hebben we op het plein hartelijk afscheid genomen want waarschijnlijk zien we elkaar niet meer.

Vandaag ga ik met Monbus naar Finisterra, naar wat men vroeger dacht het einde van de wereld. Van Santiago naar Finisterra zijn ongeveer 90 km. maar de bus doet er 3 uur over, ze volgt de hele grillige kustlijn via Noia en Murros, inclusief halfweg nog een chauffeurs wissel. Dus van 9 tot 12 en van 5 tot 8 in de bus maar wel vooraan zodat ik goed zicht had. In Finisterra staat ook de wegwijzer met KM 0,00 waar iedereen een foto van wil maken. Onderweg af en toe het pad gekruist en dan zie je toch best veel pelgrims die dit stuk te voet af leggen. Zelf hoef ik maar zo'n 3 km. omhoog te lopen naar de cap met de vuurtoren. Het is er ook een komen en gaan van bussen met toeristen, maar zo voel ik mij vandaag ook.

O ja, ik zou het bijna vergeten maar ik had Ans beloofd pulpo proberen te eten. In Finisterra zag ik op de menukaart pulpo met scrambled eggs, dus ik dacht, de eggs verzachten wel de smaak. Ik heb mijn bordje leeg gegeten maar nee, ik denk dat het bij deze ene keer blijft. Het bewijs zijn de foto's.

Op het plein is vanavond een feest maar er waait (weer) zo een koude wind dat ik dat aan mij voorbij laat gaan. Dat is waarschijnlijk de reden dat het zo ontzettend druk is in de stad en veel jonge mensen die het toch ook ook koud moeten hebben gelet op hun luchtige kleding. Morgen de laatste dag in Santiago, maar die zal denk ik niet voor een uur of 9 beginnen.

A Mañana