Santiago de Compostela

19 september 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond was de rij bij het Pelgrimsbureau maar 1 uur lang en net voor sluitingstijd ontvangen wij onze Compostela en bewijs van afgelegde afstand. Ze gaan hier voor de Primitivo uit van 334 km. en dat bewijst ons gevoel dat de afstand op de wegwijsstenen niet altijd klopt.
Lenie heeft nog niet op de mail gereageerd maar als we goed en wel richting Plaza Obradoiro lopen zien we haar aankomen. We gaan nog samen op de foto en vervolgens zoeken we (en daar struikel je bijna over) een restaurantje op en laten het ons smaken. Rond half elf gaan we terug naar het plein want daar is een folkloristisch optreden. De muziek heeft wat Keltisch wat niet vreemd is want de oorspronkelijke bewoners van deze streek kwamen overzee vanuit het Noorden. Ik heb ook video opnames hiervan gemaakt maar ik moet thuis even uitvogelen hoe ik die op deze site geupload krijg. Rond half twaalf zoeken we ieder onze slaapplaatsen op, ik slaap in hotel Fonte de San Roque, niet ver van Plaza Obradoiro.

Vanmorgen 19 september eerst tot half negen uitgeslapen en toen op mijn gemak ontbeten. Om 12 uur is de Pelgrimsmis en die bezoek ik samen met Szimona. De mis zelf is geheel in het Spaans maar de afsluiting is speciaal als de Botafumeiro door een aantal mannen wordt aangezwengeld en door de kathedraal zweeft tot bijna aan het dak. Ook deze video hoop ik binnenkort met jullie te kunnen delen.
Na de mis gaan wij ieder onze eigen weg in het nog steeds zonnige Santiago. Als dank voor de afgelopen dagen en als aandenken krijg ik van Szimona een klein zakje paprikapoeder uit haar geboortestreek. Heel bijzonder!
De rest van de dag koop ik een paar souvenirs en laat ik de pelgrims en toeristen vanaf een terras met een lekkere koude serveza aan mij voorbij trekken. En dat zijn er heel veel, onvoorstelbaar hoe druk het hier is.
Morgenmiddag vlieg ik vanaf het vliegveld van Santiago met Vueling naar Zaventem Brussel en vervolgens met de trein verder naar Breda en Hôrs-Zaerum met een rugzak vol mooie herinneringen en vele ervaringen rijker!

Ik wil alle volgers danken voor het feit dat ze mij wilden volgen maar ook voor de aanmoedigingen en felicitaties aan het eind. MUCHOS GRACIAS!👞👞

1. Henk Versleijen:
    19 september 2018
    Mooi gedaan Fred! Een geweldige prestatie. Iets om nog lang van na te genieten. Ik verheug me al op jouw verhalen tijdens de komende kaartavonden.
  2. Peter Hermans.:
    23 september 2018
    Fred, PROFICIAT.
    Met een prachtige ervaring rijker weer terug in ons kleine kikkerlandje.
    Volgende keer weer/meer?
    Peter H.