Van El Acebo naar Ponferrada

20 mei 2022 - Ponferrada, Spanje

El Acebo, een bergdorpje 350 meter onder de top. Een paar huizen, bijna  allemaal ingericht als herberg. Zonder de Camino was dit dorp en vele andere aan de route verlaten geweest. Ook hebben sommige de pandemie niet overleefd getuige de bordjes aan de deur. Toch heb ik in een bijna nieuwe albergue geslapen en gegeten, zelfs met zwembad maar zonder water erin omdat het nog niet warm genoeg is (en dat bij 30+ graden).

Vanmorgen om kwart voor 8 op stap. Ik had mijn Duitse reisgids eens goed gelezen en daarom besloten om de afdaling van 1.100 hoogtemeters vandaag niet over het orginele (geiten)pad te doen maar over de normale weg LE-142. Bijna geen verkeer en in vele haarspeldbochten als een berggeit omlaag en dus niet over het pad met los liggende stenen de enkel en de heupen op de proef stellend. Heb ik op mijn leeftijd niet meer nodig. Zo heb ik al om 1 uur lekker gedoucht in Albergue Guyana en ga ik straks het Castillo van Ponferrada bezoeken, maar eerst siësta.

Totaal 211 km.

1. Henk Versleijen:
    20 mei 2022
    Weer een mooi verslag Fred. Het gaat je goed af en Francien en ik wensen je een succesvolle voortzetting van de tocht. Hou je taai!