Van Ventosa naar Ciruēna

13 september 2021 - Cirueña, Spanje

Gisteravond nog gegeten met Bettina. We hadden de keuze uit restaurante A met menu a en b of restaurante B met menu b en a, dus keuze was niet zo moeilijk. Vanmorgen met zonsopkomst op pad voor een etappe van 25 km. met zowel in het begin (Alto de San Antón) als op het einde een kuitenbijter (Cirueña ligt op 740 m.). We lopen hier midden in de Rioja streek, zover als je kunt kijken druiven, meestal blauw en lekker zoet. Het schijnt dat de pelgrims ervan mogen genieten zolang ze er maar eerbiedig mee omgaan. Overigens hebben ze allemaal een peilgestuurd waterafgiftesysteem zodat ze niet van regen afhankelijk zijn. Halverwege de morgen zit ik op een terras in Nájera en stopt er een busje en worden er vervolgens een aantal Amerikaanse rugzaktoeristen gedropt. Na een poos haal ik ze in en kom ik aan de praat met de Spaanse Fernando. Hij moet er als een herder voor zorgen dat het groepje uiteindelijk weer verderop in het busje terecht komt om naar een viersterrenhotel te worden gebracht, al is dat verderop of terug vanwaar ze komen. Fernando is er eerlijk over, hij wordt er goed voor betaald, is de hele dag in de buitenlucht, eet en slaapt in prima hotels maar zegt ook dat dit niks met de Camino van doen heeft but at home they can tell we walk the Camino 😭. Gelukkig nemen ze ons niet de goedkopere slaapgelegenheden af. Vanavond menu del dia, hopelijk blijft het droog zodat we nog buiten kunnen eten. A mañana.

Vandaag 25 km., totaal 207 km., Casa Victoria.

1. Petra Gubbels:
    13 september 2021
    Hoi Fred,
    Leuk weer (bijna elke dag) jouw reisverslagen te lezen.
    Mooie foto’s, boeiende mensen en die heerlijke druiven natuurlijk.
    Gelukkig heb ik die druiven thuis in een fles zitten, kunnen we, als je weer in Horst bent, samen met Ans proeven, of ze hier net zo lekker smaken.
    Geniet van de wandelingen die je nog voor de boeg hebt, het blijft zeker onder deze weersomstandigheden en topprestatie!
    Groetjes van een Guppy