Van Saint Jean Pied de port naar Roncesvalles

5 september 2021 - Roncesvalles, Spanje

Mijn verhaal komt wel een dezer dagen. Na de koninginne-etappe van vandaag is de energie effe ver weg!  A mañana.

En nu het verhaal, ik ben ondertussen 12 km. van Pamplona verwijderd.

Gisteren om 07.00 uur gestart bij Gite Compostella, het is dan nog donker. Meteen stijf bergop (van ca. 200 m. naar de Col de Lepoeder op 1.437 m.) en dat blijft zo de rest van de dag. Ik kom er al snel achter dat mijn maag van streek is, gisteravond waarschijnlijk toch te stevig getafeld en dus maar even de mussen gevoerd. Bij auberge Orisson (800 m.) een bakje koffie gedaan, iets eten laat ik maar even voorbij gaan. Na zo'n 12 km. staat op een stenen heuvel een beeld van de Vierge de Biakorri (1.095 m.) en hier leg ik mij onder een heerlijke zon in het gras en ben ik waarrempel weggedommeld. Na een goed uur verder, steeds hoger op. Na een poosje staat een foodtruck en koop ik een banaan en een gekookt eitje alsook een koele juice, nieuwe energie is hard nodig. En verder gaat de tocht, langs het Croix Thibault, er lijkt geen eind aan te komen. Ik wist dat het vandaag zwaar zou worden maar mede door de hoge temperatuur en op de kale hoogvlakte veel tegenwind, is het uitputtend. Uiteindelijk, na een afdaling van zo'n 5 km. via de alternativa suave (en niet via de steile, stenige helling) om 17.00 uur in het kloostercomplex van Roncesvalles aangekomen dat gelukkig sinds 24 juni haar deuren weer heeft geopend en waar Nederlandse vrijwilligers van het Genootschap de zaak mee draaiende houden. Eerst gedouched en toen een poos op bed gerust. Ik was eigenlijk te moe om nog te gaan eten en helaas, ook nog eens een droge kippebout met slappe frites. De pompoensoep en het yochurtje na zijn dan voor mij voldoende. Gauw terug in mijn couchette en om 22.00 uur gaat het centrale licht uit. A mañana.

Vandaag 26 km., Alberque de Peregrinos de Orreaga

1. Peter Hermans.:
    5 september 2021
    Al een eerste rustdag verdiend?
    Slecht weer gehad? Of gewoon startproblemen! Is ook de eerste dag en gelijk een berg van de buiten categorie. Stertkte.
  2. Henk Versleijen:
    6 september 2021
    Toch een "top" prestatie, Fred! Zorg goed voor jezelf.
  3. Ingrid:
    6 september 2021
    Sorry Fred, dat was een zware dag lees ik

Succes en veel plezier verder

Ingrid