Van Belorado naar Burgos

15 september 2021 - Burgos, Spanje

Vanmorgen om kwart voor negen de  bus naar Burgos, € 3,18 voor een rit van zo'n 40 km.! Ik heb de route onderweg vaker vanuit de bus gezien en zeker van de laatste 10 km. werd ik niet vrolijk, doorlopend langs de heel drukke N-120. In Burgos heb ik een kamer niet ver van de Kathedraal en dus hartje stad. Gisteren heb ik nog van alles geprobeerd om in Hornillos del Camino (21 km.) een overnachting te regelen, maar nada. Op email wordt niet gereageerd en als je belt, no senior completo. Dit komt vooral omdat veel gemeentelijke- en kerkelijke alberques (vrijwilligers) nog gesloten blijven als gevolg van covid en m.i. ook om de commerciële onderkomens een kans op overleven te geven hoewel een aantal particuliere herbergen het nu al niet hebben overleefd. De eerstvolgende overnachtingsmogelijkheid is dan 10 km. verder in een hostel voor ongeveer € 30 en dus 31 km. lopen of overbruggen met een taxi en dan wordt het een dure aangelegenheid en is vooral, wat mij betreft, de charme van de Camino ver te zoeken. Normaal betaal je voor een bed op een slaapzaal ongeveer € 12 en leef je veel meer als pelgrims onder elkaar, al heb je natuurlijk minder privacy maar dat weet je van tevoren.

Dit alles heeft mij doen besluiten om  (voorlopig??) te stoppen met de Camino Frances. Vanuit Burgos kan ik morgen om 13.00 uur met de Alsa bus naar Bilbao (een trip van 160 km. voor € 14,92, probeer dat eens met het OV in ons land) en op vrijdag om 16.00 uur met Transavia naar Rotterdam. Toch kijk ik met plezier terug op de afgelopen tijd maar merk ik ook dat ik geen 60 meer ben 😥 en dat de wegen en tijden, zoals beschreven in de Spanischer Jakobsweg, toch meer zijn weggelegd voor of langere benen of jongere lopers. A mañana.

Hostel Jacobeo

1. Peter en Mariet Crienen:
    15 september 2021
    Goede zaak Fred. Luister naar je gevoel dan zit je goed!! Kom gezond weer terug en een goede vlucht gewenst. Groetjes van ons
  2. Ingrid:
    15 september 2021
    Jammer Fred, maar zo is het minder leuk en niet zo gezellig. Goede terugreis .
  3. Christ en Hannie van Vught:
    15 september 2021
    Heel goed Fred,je gevoel nagaan.met weer mooie herinneringen in je rugzak naar huis.En...wie weet, een reden om nog eens te gaan als alles weer normaal is. Goede reis terug.
  4. Peter Hermans.:
    16 september 2021
    Jammer Fred dat het in Burgos even stopt. Ik heb je verhalen met plezier gelezen. Behouden terugreis en we zien ons.
    Gr. Peter Hermans