Baleira - Lugo 14 september

14 september 2018 - Lugo, Spanje

Vanaf het terras op het grote plein van de oude ommuurde stad Lugo wil ik jullie meenemen in een samenvatting van de huidige dag.
Vanmorgen om kwart voor acht vertrokken voor een etappe van 30 km. naar Lugo, een grote stad waarvan het oude centrum zich binnen een meters hoge en meters brede muur bevindt. Wat een genot vandaag, nagenoeg geen bergen meer en alles zo goed als vlak tussen de 450 en 500 meter. Dan kun je nog eens meters maken zonder zeiknat van de zweet te worden ondanks dat het in de middag toch zo'n 25 graden is.
Na 8 km. haal ik in Castroverde weer het Argentijnse echtpaar in, volgens mij vertrekken die in het donker (waarover zo meteen meer). Na 15 km. drink ik op een boeren binnenplaats een bakje koffie met een stuk cake. Ik ben dan op de helft en vervolgens vliegen de kilometers onder mijn zolen alsof het niks is. Om half vier ben ik in de Kathedraal van Lugo waar ik ook weer het Franse echtpaar tegenkom. Samen krijgen we tekst en uitleg van een kerkelijke mevrouw die ons vervolgens mee neemt naar de sacristie voor een mooie stempel. Daarna naar hostel Gran Via, even verschonen en vervolgens naar het plein en nu eten.
Maar even een stukje aardrijkskunde. Als je de kaart van het Iberisch schiereiland in gedachte neemt, dan verloopt de Camino Primitivo in het noordwesten van Spanje en ten noorden van Portugal. Maar, als het in Portugal nog maar 7 uur in de morgen is, is het hier al 8 uur maar nog wel bijna donker. Dit komt doordat heel Spanje dezelfde tijd hanteert. Maar zo heeft elk nadeel zijn voordeel, het is s'avonds wel nog tot 21 uur licht. Tot zover, het is bijna 20 uur en de keukens gaan open en ik lust ondertussen wel weer wat.
Morgen loop ik naar Ponte Ferreira en overnacht ik bij Nederlandse eigenaren van alberque Ponte Ferreira op een slaapzaal, even zien hoe dat bevalt.
O ja, ik heb nog niet bij alle foto's tekst en/of uitleg kunnen geven maar dat houden jullie tegoed.
Adios!

1. Peter en Mariet Crienen:
    15 september 2018
    Hoi Fred. Leuk om je "te volgen". Het zit er al bijna op. Succes met het laatste gedeelte. Groeten van Peter en Mariet